Obnova Fantovy budovy se pomalu rozjíždí

Obnova Fantovy budovy se pomalu rozjíždí
14. března 2017 • 07:15

Využití vnitřních prostor historické stavby má během letoška vyřešit studie.

Správa železniční dopravní cesty spustila první krok ke konečné opravě historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Pro začátek hledá projektanta, který vymyslí postup rekonstrukce fasády, střechy a oken.

„Pokud výběrové řízení bude probíhat dle předpokladů, tak vítěz bude znám během dubna,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Vítěz by měl projekt v odhadované ceně 12 milionů korun odevzdat do konce roku a zároveň zařídit stavební povolení.

Začátkem příštího roku by se mohlo začít s obnovou zdevastovaného pláště. Současně železničáři připravují i rekonstrukci vnitřních prostor, o jejichž využití není zatím jasno. SŽDC proto během letoška nechá zpracovat studii, která má pro interiéry přes sto let staré budovy najít nové využití. „Na základě této studie bude vypsáno výběrové řízení na zpracování dalšího stupně projektové dokumentace včetně inženýrské činnosti a vyřízení platného stavebního povolení,“ doplnila Šubová.

Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se

Jistota zatím panuje pouze kolem Drážního úřadu, který v budově sídlí a měl by zde přežít i chystané opravy. Fantova budova doplácí na nepřátelský rozchod SŽDC s italskou firmou Grandi Stazioni loni v říjnu. Společnost už měla stavební povolení a stihla zrekonstruovat střední trakt, kde byla obnovena kavárna. Další práce už nestihla, za což zaplatila nuceným odchodem z nádraží. Spor nyní řeší soud, přičemž železničáři museli se svými plány začít od samého začátku.

Odhady celkových nákladů se různí, naposledy SŽDC uváděla zhruba tři čtvrtě miliardy korun. Pokud vše půjde hladce, zaskví se železniční památka v plné kráse v roce 2022.

Fantova budova z počátku 20. století přestala sloužit pasažérskému ruchu koncem sedmdesátých let, kdy vznikla nová výpravní budova s průčelím do Vrchlického sadů. Tu se podařilo italské společnosti za 1,3 miliardy kompletně zrekonstruovat a zaplnit její prostory obchodníky.

Co vidí strojvedoucí na trase Posázavského pacifiku? Prohlédněte si krásy slavné krajiny

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!