Stavba metra D nabere tříleté zpoždění, možná se bude i vyvlastňovat | E15.cz

Stavba metra D nabere tříleté zpoždění, možná se bude i vyvlastňovat

Stavba metra D nabere tříleté zpoždění, možná se bude i vyvlastňovat
16. srpna 2016 • 16:21
Výstavba metra D nabere proti poslednímu předpokladu dvou až tříleté zpoždění. Práce by mohly začít v roce 2020, řekl dnes náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Stavbu blokují neúspěšné výkupy pozemků, Praha bude podle Dolínka možná muset přistoupit k vyvlastňování. Opoziční zastupitelé to považují za neúspěch.

Pražský magistrát v červenci na 18 měsíců přerušil stavební řízení týkající se stavby metra D do Písnice. Důvodem jsou právě váznoucí výkupy pozemků potřebných pro stavbu. „Považuji za úspěch už jen to, že jsme o stavební povolení požádali,“ řekl náměstek. „Příprava stavby postupuje sice pomalu, ale postupuje,“ doplnil.

K vyvlastňování pozemků chce Praha přistoupit jen v krajním případě. Šlo by prý o krátkodobá vyvlastnění po dobu stavby. „Je to tvrdé a v Česku ne příliš oblíbené, ale pokud nám nic jiného nezbude, touto cestou se vydáme,“ řekl Dolínek.

Problém je prý s výkupem pozemků kolem Písnice a Thomayerovy nemocnice, které vlastní sedm majitelů. Nedávno sesazený ředitel dopravního podniku Jarolav Ďuriš loni v rozhovoru s ČTK řekl, že výkupy jsou „jednou z Achillových pat“ stavby metra D. Před rokem odhadoval, že město všechny potřebné pozemky získá do letošního září. Pro vybudování metra D je nutný výkup asi 800 pozemků. Město jich podle Dolínka zatím získalo desítky.

Žižkovu mají stačit tramvaje, metro D tam podle plánovačů vést nemusí

„Dvou až tříleté zpoždění není možné považovat za úspěch. Zdá se, že s tímto týmem koaličních odborníků nebude metro D nikdy,“ reagoval opoziční zastupitel Jiří Nouza (TOP 09).

S kritikou se připojila i ODS, podle které není možné termín zahájení provozu v roce 2022 stihnout. „V roce 2014 si ČSSD udělala z dostavby metra D jedno z hlavních témat. Dokonce v rámci kampaně postavili makety budoucích zastávek a slibovali otevření co nejdříve. Ale zůstalo jen u slibů,“ řekl předseda pražské ODS Filip Humplík.

Trasa metra D povede z Náměstí Míru do Písnice. Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na Náměstí Míru. Dohromady jde o deset nových stanic. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Nové stanice metra A do Motola, které byly otevřené loni, stály zhruba 20 miliard korun.

Trasa metra DTrasa metra DAutor: Metrostav
Trasa metra D

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou