Provoz na kolejích do Prahy ještě zhoustne, příměstské linky lámou rekordy | E15.cz

Provoz na kolejích do Prahy ještě zhoustne, příměstské linky lámou rekordy

7. prosince 2016 • 13:56

Obliba městské a příměstské železniční dopravy roste. Vlaky v Praze a okolí ještě nikdy nevozily tolik lidí jako letos. 

Podle údajů organizace ROPID využije městskou železnici v pracovní den 121 tisíc lidí, ještě před pěti lety to bylo hluboko pod sto tisíci. Vedení hlavního města přitom předpokládá, že nárůst se nezastaví ani příští rok. U Českých drah proto objedná více vlaků.

„Meziroční nárůst o 3,5 procenta nás vede k tomu, že je třeba přidat nové spoje a také rychle zajistit další soupravy,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Nebude to ale zadarmo. Metropole zaplatí ze svého rozpočtu příští rok za objednané vlaky 669 milionů korun, o 41 milionů více než letos.

720p 480p 360p 240p
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek

Na městské vlaky navíc přispívá i stát, a to necelými 220 miliony. Jeho příspěvek se příští rok zásadně měnit nebude. Jízdní řád nejvíce zhoustne na nejvytíženějších trasách z Prahy do Benešova, Berouna a Kolína.

Rekordy letos láme právě benešovská linka S9, kterou denně využije téměř 26 tisíc cestujících, což je skoro čtvrtina výkonů celé příměstské železnice. Více vlaků bude jezdit například i mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. „Jde o linku S4 a vlaky tu budou jezdit nově každých 30 minut i mimo špičky. Vybrané vlaky budou prodlouženy z Kralup až do Nelahozevsi,“ doplnil ředitel ROPID Petr Tomčík.

Zakladatel SkyPickeru Oliver Dlouhý vydělal přes deset miliard, má i slavné sourozence

Mírně se promění i vozový park. České dráhy dokončily rekonstrukci starých dvoupatrových východoněmeckých vagonů ze sedmdesátých let, které donedávna vypomáhaly na Posázavském pacifiku. Po modernizaci budou jezdit ve všední dny na Beroun; jedna souprava nabídne až 700 míst k sezení, což je o 80 více než dva spojené CityElefanty.

Výsledkem šachů s vozovým parkem bude i konec tradičních pražských pantografů ze šedesátých let na kralupské lince. Poslední dvě soupravy budou k vidění pouze na městské lince z Libně do Roztok.

Každoročně houstnoucí jízdní řád přidělává starosti Správě železniční dopravní cesty, která musí vlakům přidělit místo na kolejích. 

"Zatím se SŽDC daří sestavit jízdní řád, který reflektuje požadavky dopravců. Logicky máme jasně dané technologické limity v podobě stávající železniční sítě a v kapacitě jednotlivých pražských stanic," uvedla mluvčí Kateřina Šubová. Přidělování kapacit na hlavním nádraží navíc bude i příští rok komplikovat oprava historického zastřešení nástupišť. 

Cestující v příměstských vlacích.Cestující v příměstských vlacích.Autor: ROPID, E15

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!