Projekt Penty u Masaryčky nabere zpoždění, magistrát žene plánovanou čtvrť do procesu EIA | E15.cz

Projekt Penty u Masaryčky nabere zpoždění, magistrát žene plánovanou čtvrť do procesu EIA

5. října 2016 • 06:25

První budova velkého kancelářského projektu u pražského Masarykova nádraží bude muset projít procesem posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Rozhodl o tom ekologický odbor pražského magistrátu.

Do projektu investiční skupiny Penta tak budou moci mluvit různá sdružení, nevyhne se ani veřejnému projednávání. Úřad mimo jiné chce prověřit, že projekt nazvaný Central Business District dopravní zátěží nenaruší plánované zklidnění magistrály.  

Podle Penty rozhodnutí magistrátního úřadu není nečekané. Když před šesti lety připravovala ve stejné lokalitě výstavbu administrativního centra Florentinum, stačila jen takzvaná malá EIA. To je jednodušší a rychlejší způsob posuzování ekologických vlivů stavby než to, které bude muset podstoupit u Masaryčky.

„Přitom Florentinum byl rozsáhlejší a v mnoha ohledech složitější projekt. Bylo zapotřebí se vypořádat s ekologickou zátěží po tiskárně, oproti první budově CBD má Florentinum trojnásobek parkovacích míst,“ uvedl mluvčí Penty Ivo Mravinac, s tím, že je znát čím dál konzervativnější přístup úředníků.

1080p 720p 480p 360p 240p
Projekt skupiny Penta na zástavbu kolem Masarykova nádraží v Praze
 

„Stavba se takovýchto případech protáhne nejméně o šest měsíců, u projektů typu Masaryčky o rok a půl až dva roky. Pokud by padly žaloby, tak se zpoždění protáhne i na více let“ uvedl právník Bystrík Bugan. Soudně lze mimo jiné napadnout územní rozhodnutí a stavební povolení, které na závazné stanovisko EIA navazují. „To stavbu zdrží nejvíce,“ dodal advokát.

Podobně jako u řady jiných nových staveb v centru metropole vystoupil vůči projektu kriticky Klub za starou Prahu. „Půdorysné řešení a hmotové pojetí souboru objektů, tvořících navržený komplex, vstupuje do městského prostředí jako zcela cizorodý prvek. Nerespektuje nic ze stávající historické struktury města,“ uvedla předsedkyně sdružení Kateřina Bečková. Klub požaduje nové půdorysné řešení záměru, snížení výšky budov na úroveň obvyklou v Novém Městě a zahrnutí bytů do projektu.  

Penta počítá s demolicí haly autobusového nádraží Florenc, postaví novou

Připomínky sdělil též nyní již bývalý šéf Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Petr Hlaváček. „Vzhledem k rozsahu záměru vyvolává naznačené jednotné architektonické řešení obavu z přílišné monotónosti a příliš velkého měřítka,“ uvedl architekt. Současně dodal, že při dalším rozpracování projektu bude nutné klást důraz na architektonický detail.

Dokončení první stavby celého komplexu navrženého studiem světově proslulé architektky Zahy Hadid Penta původně odhadla na rok 2019. Celý soubor chtěla dokončit o čtyři roky později. Investorům však komplikuje záměr také fakt, že k uskutečnění projektu v jeho úplnosti jim chybí menší část pozemků.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!