Praha začíná hledat partnera pro stavbu trasy metra D, má jí pomoci s výkupem pozemků | E15.cz

Praha začíná hledat partnera pro stavbu trasy metra D, má jí pomoci s výkupem pozemků

Jiří Frydlewicz

S výkupem pozemků nutných k budování nové trasy metra má Praze pomoci soukromý partner, schválili radní. Dopravní podnik chce takto vytvořit společnou firmu, řešit má i rozvoj okolí nových stanic.

Společný podnik má mít formu akciové společnosti, investor bude vlastnit 51 procent akcií, Dopravní podnik hlavního města Prahy zbylých 49. Firma se má podílet na rozvoj všech plánovaných stanic.

„Zapojení soukromého sektoru se vysloveně nabízí, protože finanční zátěž jednak neponese město samotné, ale zároveň získáme partnera se zkušenostmi, který navíc bude moci v některých případech postupovat rychleji než město,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová.

Praha si prosadila nejtvrdší variantu zákazu vjezdu kamionů. Ťokovi navzdory

Podnik má usnadnit hlavně výkup chybějících pozemků. Nebude svázán předpisy, které městu a DPP zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu.

Stavba nové trasy, která ulehčí vytížené trase C a zlepší dopravní dostupnost na jihu města, by měla začít v roce 2019.

Podívejte se na metro bez řidiče, které jezdí v Barceloně - potkáte jej i na budoucí trase D:

1080p 720p 480p 360p 240p
Takhle to vypadá v metru v Barceloně, kde jezdí samo - bez řidiče.

Zapojení soukromého sektoru však ne všechny strany vidí pozitivně. K situaci se vyjádřila například Česká pirátská strana. „Bojíme se, že to skončí špatně, podobně jako angažmá strategického partnera v Pražských vodovodech nebo menšinový podíl soukromníků v Pražských službách. Společné podniky veřejného a soukromého sektoru z našich zkušeností přebírají nejhorší vlastnosti z obou oblastí,“ řekl deníku E15 zastupitel hlavního města Prahy za pirátskou stranu Mikuláš Ferjenčík.

V celé podobě bude trasa začínat na náměstí Míru a končit v Depu Písnice. Bude obsahovat dvě přestupní stanice a to ve stanicích Hlavní nádraží a Pankrác.

Samotná výstavba je nyní rozdělena do dvou fází. Ve fázi číslo jedna bude hlavním bodem výstavba úseku Pankrác – Olbrachtova. Celkové náklady na první fázi výstavby činí 11,3 miliard korun a realizace tohoto úseku je stanovena na 72 měsíců.

Poplatky za parkování v pražských modrých zónách klesnou

Druhou fází pak bude dostavba dalších stanic na plánované trase od budoucí stanice Olbrachtova až po Depo Písnice a vlakové depo Písnice. Studie odhadly stavbu této fáze na 66 měsíců. Celkové náklady na zbudování nové trasy metra se pohybují okolo padesáti miliard korun.

Autor: Jiří Frydlewicz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!