Praha si prosadila nejtvrdší variantu zákazu vjezdu kamionů. Ťokovi navzdory | E15.cz

Praha si prosadila nejtvrdší variantu zákazu vjezdu kamionů. Ťokovi navzdory

ČTK

Praha zakáže nákladním autům nad 12 metrů délky sjíždět z Pražského okruhu do města. Radní dnes zároveň schválili zákaz vjezdu kamionů na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou, které v současnosti nahrazují nedokončenou jihovýchodní část okruhu. Vedení města se zvolenou nejtvrdší variantou zákazu postavilo proti stanovisku ministerstva dopravy a dalších státních institucí, které požadovaly zachování průjezdu pro nákladní dopravu mezi Spořilovem a Běchovicemi. 

"Po dvacetiminutovém rozhovoru jsme došli k tomu, že rada jednomyslně podpořila variantu tři, tedy tu nejtvrdší," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Magistrátní odbor dostal dnešním rozhodnutím za úkol připravit prováděcí projekt opatření. V případě jeho schválení silničním správním úřadem nebudou moci kamiony na kterémkoliv místě Pražského okruhu sjet na území hlavního města. Řidičům kamionů se zároveň uzavře klíčový průjezd mezi D1 a Běchovicemi, kde současná provizorní trasa křižuje obytnou zástavbu. Na kamionovou dopravu si dlouhodobě stěžují zejména obyvatelé Spořilova.

Dopravci podle mluvčího Česmadu Martina Felixe již dva roky upozorňují na to, že zákaz je v praxi neuskutečnitelný a jeho schválení považují za předvolební populismus. "Jižní spojka je jedinou komunikací dálničního typu ve městě a je pro silniční dopravu nenahraditelná. Pokud k zákazu dojde, bude to znamenat dopravní kolaps," řekl ČTK. Upozornil také na to, že na zásobování kamiony je závislá celá řada provozů a obchodů na východě metropole. Dopravci navíc podle něj budou hledat objízdné trasy, a zesílí tak kamionová doprava ve středočeských obcích.

Středočeský kraj v minulosti upozorňoval na možný přesun nákladní kamionové dopravy na silnice v regionu, především v okolí Říčan, Úval a Českého Brodu. Například Říčany už spustily vlastní zákaz průjezdu vozidel nad 12 tun. Krajský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO) dnes nicméně v reakci na rozhodnutí Prahy uvedl, že opatření by se Středočeského kraje nemělo významněji dotknout, jelikož se bude týkat vnitřních částí hlavního města. "My budeme situaci v dopravě samozřejmě podrobně sledovat, a pokud by se zákaz nějak negativně projevil a počet kamionů delších než 12 metrů se na hranicích Prahy a Středočeského kraje dramaticky zvýšil, okamžitě vyvoláme s Prahou jednání," dodal Petrtýl.

Praha chce koupit budovu Nákladového nádraží Žižkov, utratí za ni peníze z rezervy

Proti zákazu kamionů mezi Spořilovem a Běchovicemi se při jednáních s magistrátem postavilo ministerstvo dopravy a další státní instituce. Zákaz podle nich bude mít negativní vliv na dopravu v celé republice. Zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podle schváleného dokumentu uvedli, že případné přijetí tvrdší varianty bude mít zásadní vliv na množství peněz, které Praha v budoucnu z fondu obdrží.

Podle Dolínka ale SFDI Praze příliš peněz nedává už teď. "Moc nám toho nedávají, tak nám toho moc nemohou vzít," uvedl. Dodal, že i když ministerstvo dopravy je proti záměru, Praha vychází ze strategických dokumentů, které požadují snížení tranzitní dopravy v metropoli kvůli znečištění ovzduší. Podobně hovoří doporučení Evropské unie.

Dnešní rozhodnutí rady rovněž zavazuje příslušný magistrátní odbor, aby vypracoval analýzu dalších možných řešení dopravní situace na jihovýchodě Prahy. Dolínek zároveň chce zlepšit kontrolu dodržování předpisů ze strany řidičů kamionů. V budoucnu by mohli být automaticky pokutování s pomocí kamerového systému. Ten bude sloužit i pro kontrolu výjimek, které budou moci řidičům udělovat městské části.

V Norsku prudce roste počet elektromobilů, vláda ale přehodnotí štědrý program dotací
Babišův FutureLife posílil v Poliklinice Modřany, chystá se na její přestavbu

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!