Oprava Negrelliho viaduktu začíná. Potrvá tři roky | E15.cz

Oprava Negrelliho viaduktu začíná. Potrvá tři roky

Jan Šindelář

Práce na druhém nejstarším pražském mostě výrazně ovlivní železniční dopravu.

Historický Negrelliho viadukt se dneškem ocitá na téměř tři roky v rukách stavebních dělníků a restaurátorů. Správa železniční dopravní cesty spouští dlouho očekávanou rekonstrukci více než 160 let starého mostu; opravy si vyžádají 1,4 miliardy korun z českého rozpočtu a evropských fondů. Železničáři stavbu zároveň vnímají jako první etapu budování kolejového spojení Masarykova nádraží s pražským letištěm.

"Spojení mezi Masarykovým nádražím a Letištěm Václava Havla se řadí mezi vládní prioritní projekty. Věřím, že další fáze výstavby budou brzy následovat," uvedl premiér Bohuslav Sobotka.

Stavba mimo jiné zvýší kapacitu mostu. „Po viaduktu se v současné době může jezdit maximálně čtyřicítkou, po rekonstrukci se traťová rychlost zvýší až na 60 kilometrů v hodině. Tím dojde k výraznému zvýšení plynulosti provozu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Práce provede sdružení firem HochtiefStrabag a Avers. Sanací projde všech 99 původních mostních oblouků. Dělníci nahradí pouze dvě mostní konstrukce z pozdějšího období, které překonávají ulici Prvního pluku a Křižíkovu. V rámci rekonstrukce se sjednotí řada prvků, které se nyní tvarově liší.

Cena opravy Negrelliho viaduktu klesla v tendru k miliardě, začne se v dubnu

Jednotnou podobu tím dostanou především římsy a zábradlí. Opravy se zároveň dočká i novější spojovací viadukt, který v roce 1875 umožnil přímé spojení stanic v Bubnech a Libni mimo dnešní Masarykovo nádraží.

Stavební práce výrazně omezí vlakovou dopravu. Od 4. července bude většina vlaků mezi Prahou a Kladnem končit a začínat na nově zřízené zastávce Vltavská, pro vybrané vlaky budou konečnou stanicí Bubny či Dejvice. Rychlíky z Děčína a osobní vlaky z Kralup nad Vltavou pojedou z Roztok u Prahy na Masarykovo nádraží odklonem přes holešovické nádraží. Podle serveru iDnes.cz se ale přesná podoba výlukových tras ještě může změnit, neboť se stala předmětem sporů mezi Českými drahami a správou železnic. Věc tak řeší nový regulační úřad. 

Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Z Holešovic přes ostrov Štvanice a Karlín původně přiváděl vlaky do centra Prahy ze směru od Drážďan.

Negrelliho viadukt mají oživit obchody a kavárny. SŽDC počká na projekt

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!