O podobě městského okruhu rozhodne soutěž. Varianta Zelených ale nepřipadá v úvahu, tvrdí Dolínek | E15.cz

O podobě městského okruhu rozhodne soutěž. Varianta Zelených ale nepřipadá v úvahu, tvrdí Dolínek

13. června 2017 • 17:30

Pokud vše půjde podle plánů, tak by se mohlo začít stavět už v roce 2023. 

Dlouhé jednání koalice o způsobu, jakým bude vedeno pokračování městského okruhu v úseku Pelc-Tyrolka – Štěrboholská radiála, skončilo dohodou – o jeho podobě rozhodne soutěž. Trojkoalice (Zelení, KDU-ČSL, STAN) upřednostňovali vlastní návrh okruhu, který by vedl převážně po stávajících silnicích, jež by se rozšířily. ČSSD a ANO dávají přednost tunelovému vedení stavby, na které se v současné době i zpracovává projektová dokumentace. Soutěž rozhodne o variantě výstavby. 

Plánovaná trasa tunelu BlankaPlánovaná trasa tunelu BlankaAutor: E15

„Podařilo se nám najít kompromis. Pokračuje projektová dokumentace k tunelové variantě. Ale do této doby, než se budou investovat desítky miliard korun, je třeba rozhodnout, jak se celý pražský okruh postaví,“ uvedl Matěj Stropnický (SZ), radní hlavního města Prahy a předseda dopravního výboru. „Město se tak rozhodne ve vší zodpovědnosti, jak postupovat,“ dodává. 

Zelení si berou Pražany za rukojmí, chtějí mamutí křižovatky, říká Dolínek

Podle Dolínka je ale nereálné, že by soutěž upřednostnila variantu, kterou prosazuje Trojkoalice: "V případě, že by k tomu došlo, tak já už tu nebudu," uvedl Dolínek. Přesto vidí v soutěži pozitiva: "Soutěž nám může přinést řadu zajímavých zjištění, například jak jednotlivé úseky lépe trasovat. Některé městské části totiž mohou být kvůli okruhu značně zatíženy, příkladem jsou Letňany," dodal. 

Michal Hašek, místopředseda výboru pro dopravního hlavního města, také upozorňuje, že s navrhovanou variantou povrchového vedení nemusí souhlasit městské části.  "Povrchová varianta je výrazně více zatíží," uvedl s tím, že k nové variantě by musela být zpracována projektová dokumentace, která by výstavbu zdržela.  

Podívejte se, jak by mohl městský okruh vypadat: 

Rozdíl mezi oběma variantami je především v ceně. Zatímco tunelové vedení, jež prosazuje Petr Dolínek, by mělo stát podle prvních odhadů 40 miliard korun, varianta takzvaného duálu, jež prosazuje Stropnický, by měla být levnější. 

Náklady na její výstavbu by dosáhly přibližně 20 miliard. Značná úspora financí byl také hlavní důvod, proč s odlehčenou variantou v minulosti přišel samotný IPR (Institut plánování a rozvoje). Duál vypracoval v době, kdy se v Praze dokončovala linka metra A a město nemělo finance. Zatímco Dolínek říká, že má nyní metropole financí dostatek, Stropnický poukazuje na miliardové dluhy města. 

 

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!