Náplavku mají oživit podzemní kobky, návštěvníky lákají také kotvící lodě | E15.cz

Náplavku mají oživit podzemní kobky, návštěvníky lákají také kotvící lodě

25. července 2017 • 15:15

Z pražské náplavky se stalo zlaté vejce. Ale jen na léto. Aby žila po celý rok, to je cílem projektu na umístění zasklených barů a galerií do kobek v nábřežní zdi.

Bary, koncerty, výstavy na lodích. Náplavka na pražském Rašínově nábřeží se stává fenoménem. Na farmářský trh, který se tu koná několikrát týdně, přijde ve všední den průměrně šest tisíc lidí, na gastronomické festivaly až 12 tisíc lidí. Provozovatelem této náplavky stejně jako čtyř dalších pražských nábřeží je společnost Trade Center Praha, kterou vlastní město. V uplynulé sezoně na nich zaznamenala 85 kulturních a sportovních akcí nebo prodejních festivalů.

Počet procházejících lidí se promítl do výše nájmu, který platí prodejci na Rašínově nábřeží dvacetkrát vyšší než například hned naproti na méně navštěvovaném Hořejším nábřeží. „Tam stojí prodejní zábor pět korun za metr čtvereční na den, na Rašínově nábřeží je to 100 korun,“ uvádí Jan Nejedlý, koordinátor správy náplavek v TCP.

Velká návštěvnost nábřeží přilákala nové lodě. Počet těch stabilně kotvících u náplavek se zvedl už téměř na 50. Za poslední dva roky jich přibylo pět. „Denně tu máme v průměru 400 návštěvníků, což je na české poměry u výstavy velmi vysoké číslo,“ uvádí Pavlína Stránská, mluvčí projektu Gott my life, který minulý měsíc otevřel na lodi kotvící u náplavky výstavu rekapitulující život zpěváka Karla Gotta.

Podnikání na vodě se daří. Po Vltavě v Praze tečou stovky milionů

Ceny za kotvení se liší podle velikosti lodi a konkrétního místa. Například plavidlo dlouhé 41 metrů zaplatí na území Prahy 1 ročně minimálně 92 tisíc korun. Za stejně dlouhý botel je to minimálně 300 tisíc. K tomu firmy platí zhruba tisíc korun za každý metr nábřeží, který k lodi přiléhá, a další poplatky včetně těch za nástupní můstky. Poloviční platby za kotvení jsou na území Prahy 2 a Prahy 5.

Podnikání na vodě se daří:

720p 360p
Podnikání na vodě se daří. Po Vltavě v Praze tečou stovky milionů

Sobotní farmářské trhy nabízejí na nábřeží 100 prodejních míst a účastní se jich převážně farmy s čerstvými lokálními potravinami. „Celoročně je to okolo 60 až 70 subjektů, ne všichni ale jezdí celou sezonu. Asi čtvrtina z nich jsou biofarmy,“ uvádí Šárka Sedláčková ze spolku Archetyp, která se na organizaci trhů podílí.

Rašínovo nábřeží má oproti protilehlému břehu víc návštěvníků a vyšší ceny, protože skýtá výborný pohled na panorama Hradčan, svítí na něj při jasných dnech celý den slunce a přiléhá k turistickým místům, jako je Vyšehrad. Americký list New York Times zařadil nedávno pražskou náplavku mezi deset nejkrásnějších nábřeží Evropy. „Praha je oprávněně oslavována pro své budovy.

Letiště Praha míří k rekordu, v pololetí přibyla pětina cestujících

V posledních letech ale využívá také svoje přírodní krásy, především Vltavu,“ napsal do amerického listu publicista Evan Rail, který zná Česko z dlouhodobého pobytu. Fotogeničnost pražských náplavek přilákala filmaře, loni se tu točilo 26 reklamních spotů nebo filmů. Břeh Vltavy si zahrál třeba ve snímku Underworld: Krvavé války.

Byznys na nábřeží má ale jednu slabinu. S příchodem studených měsíců se náplavka vylidní a obchod ustrne. Město proto přichází s projektem za 13,5 milionu korun. Podle primátorky Adriany Krnáčové mají v kobkách ve zdi na Rašínově nábřeží vzniknout výstavní prostory, kavárny a veřejné toalety, kterých je tu zatím vzhledem k vysokému počtu návštěvníků akutní nedostatek. Kobky, které kdysi sloužily mimo jiné jako skladiště, by měly být zaskleny a vytápěny, aby mohly nové kavárny a bary fungovat i v zimě. Projekt architekta Petra Jandy má být zrealizován do začátku příští sezony.

Praze mají odlehčit nákladní lodě, vzorem má být Paříž

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!