Město vykoupí pro stát pozemky pod okruhem, spojka mezi D1 a D11 se má urychlit o dva roky | E15.cz

Město vykoupí pro stát pozemky pod okruhem, spojka mezi D1 a D11 se má urychlit o dva roky

16. května 2017 • 06:00

Státní silničáři a pražští politici se rozhodli pro netradiční přístup k dostavbě velkého pražského okruhu. Kvůli urychlení přípravy klíčové spojky mezi dálnicí D1 a východem metropole se dohodli, že potřebné pozemky vykoupí město. Na nedávno pořádané diskuzi magazínu E15 Premium na téma Jak se staví nová Praha to řekla primátorka Adriana Krnáčová.

„Návrh dohody je hotov a je k projednání na magistrátu,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) panuje na radnici nad dohodou shoda. „Půjde o několik set právních aktů,“ řekl Dolínek k chystaným výkupům. Podle katastru nemovitostí pozemky většinou vlastní fyzické osoby, jde hlavně o polnosti.

ŘSD rozděluje miliardy na údržbu silnic

Zvolený postup má podle obou stran jednu zásadní výhodu: rychlost. ŘSD totiž jako státní investor může k výkupům pozemků přistoupit až poté, co získá územní rozhodnutí. Jenže chybějící část okruhu označovaná číslem 511 má pro Prahu zásadní význam. Po její dostavbě se odlehčí Jižní spojce a Šterboholské radiále, které funkci velkého okruhu suplují. Město odsud chce vyhnat hlavně kamiony, jejichž provoz trápí například obyvatele Spořilova. Proto se Praha rozhodla s výkupy pomoci, nemá totiž žádná omezení.

Praha už ví, kudy vést novou Blanku. Proti tunelu se staví Stropnický

Podle Studeckého se tím příprava třináctikilometrové stavby za více než osm miliard urychlí zhruba o dva roky. I tak ale zachází ŘSD s termíny opatrně. Investor aktuálně čeká na kladné vyřízení procesu EIA na ministerstvu životního prostředí. To by mohlo přijít na podzim. Následovat bude zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí, vydání územního rozhodnutí a stavební řízení.

Stavba Pražského okruhu pokročila do další etapy

Podle serveru Českédálnice.cz by se mohlo začít stavět za dva roky. Stavba se přitom jeví jako zakletá. První proces EIA byl završen už v roce 2002, před deseti lety bylo vydáno i územní rozhodnutí. Po řadě odvolání, soudních rozhodnutí a přepracování zásad územního rozvoje se ale příprava ocitla fakticky na začátku. Po získání územního rozhodnutí chce ŘSD pozemky od Prahy odkoupit, část z  nich ale město podle Dolínka využije i na vytváření zeleného pásu kolem Prahy.

Vedení Prahy zatím neuvádí, jak velké prostředky a z jakých zdrojů výkup spolkne. Peníze by šly nejspíš z rozpočtu příštího roku, letošní rozpočet města je schválen jako vyrovnaný s příjmy a výdaji téměř 69 miliard. nich ale město podle Dolínka využije i na vytváření zeleného pásu kolem Prahy.

V září 2016 vyjela první auta na novou část Pražského okruhu:

360p 240p
V září 2016 vyjela první auta na novou část pražského okruhu

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!