Když spravujete firmy pod jednou střechou, šetříte, tvrdí pražský radní Procházka | E15.cz

Když spravujete firmy pod jednou střechou, šetříte, tvrdí pražský radní Procházka

lum

Rozhovor s radním hlavního města Prahy Karlem Grabeinem Procházkou.

Všimli jsme si, že v poslední době často mluvíte o městském holdingu jako o cestě k lepší správě městského majetku a městských firem. Pro řadu lidí je to ale abstraktní téma. Můžete dát konkrétní příklady lepšího zacházení s majetkem města, kterým je rozumět?

Především: nemyslím si, že idea holdingu je abstraktní. Každý podle mne rozumí tomu, že když spravujete firmy pod jednou střechou, ušetříte na společných činnostech, jakými jsou účetnictví, IT, strategické investice a tak dál a dál. Prostě je výhodné nemít střech třeba patnáct.

Tady vás musím vzít za slovo. V holešovické tržnici, pokud jsou naše informace správné, naopak město dále ztrácí…

Ne nadlouho. Máte pravdu, že jsme si nechali vypracovat audit zkoumající efektivitu správy holešovické tržnice a výsledek je smutný. Audit nám ovšem pomůže odstartovat základní změnu: jednak již narovnáváme všechny právní vztahy s pronajímateli tak, aby byly výhodné pro město; jednak tržnici zrekonstruujeme, aby se stala místem, kam mohou jít Pražané nejen nakoupit, ale dát si kvalitní jídlo, sportovat nebo navštívit kulturní představení. Z ulic mezi halami zmizí stánky, budeme dbát i na estetickou obnovu tohoto historického městského prostoru.

Praha má ovšem ještě jednu historickou tržnici – staroměstskou – a ta městu slávu rozhodně také nedělá. Co s ní?

I tuto tržnici opravíme – a pak pro ni budeme hledat nájemce. Máte pravdu, že procházíte-li tržnicí z ulice 28. října do Rytířské, nemáte šanci ani zahlédnout, jak úžasná stavba to je – velkorysá konstrukce je dnes totiž zcela zakrytá.

V posledních týdnech se v médiích hodně psalo o tom, že nové sídlo pražské záchranné služby vznikne na Palmovce. Ale pokud víme, budovu bude vlastnit Praha 8. Jak chcete zajistit, že kvůli svým potřebám záchrannou službu časem nevystěhuje?

Budova, o které mluvíme, se nachází na pozemcích Prahy, které byly svěřeny do správy MČ Praha 8. Město poskytne Praze 8 na základě vzájemné smlouvy účelovou investiční dotaci ve výši 600 milionů korun a Praha 8 se za to zaváže poskytnout jasně vymezenou část budovy do výpůjčky záchranné službě, a to na dobu 50 let a bezplatně. Dotaci bude moci Praha 8 využít pouze na stavební, případně projektovou činnost související výlučně s výstavbou budovy, přičemž dostavba budovy musí být realizována nejpozději do 30. 6. 2019.

Nedávno jste prohlásil, že podporujete záměr na vybudování nového parkovacího terminálu P+R Zličín, ovšem objevily se i mezi pražskými politiky hlasy, že na Zličíně není takový terminál možný. Jak to tedy je?

Ten hlas byl jeden – a máme před volbami… Každopádně nikdo asi nemůže tvrdit, že Praha má dostatečně funkční systém záchytných parkovišť, která jednak chrání obyvatele před nárůstem automobilové dopravy a zároveň pomáhají těm, kteří jezdí do metropole za prací nebo za nákupy, důstojně řešit své parkování. Terminál Zličín je v podstatě multifunkčním objektem, který podle návrhu integruje parkovací místa pro osobní vozidla s kapacitou kolem 1900 míst a případně ve variantě B také parkovací místa pro autobusy a nástupiště s celkovou kapacitou asi 3400 míst. Hlavní funkcí je třípodlažní parkovací dům typu P+R určený zejména pro mimopražské řidiče a umístěný v oblasti nad mimoúrovňovou křižovatkou Řevnická/Rozvadovská spojka.

Druhou funkcí je umístění zázemí integrovaného záchranného systému, dispečinku a garáží pro pohotovostní vozidla v objektu, který bude umístěn nad vestibulem stanice metra Zličín. Pokud se nám podaří Terminál Zličín realizovat, zredukuje to počet osobních vozidel ve městě, napomůže plynulosti dopravy a sníží hluk i emise. A mimochodem podle odborníků na dopravu by Praha potřebovala projekty s podobnou kapacitou ještě nejméně dva.

Nakonec se musím zeptat na projekt kolem Masarykova nádraží. Můžete dokázat, že Penta nemohla Praze za pozemky zaplatit více?

Já mohu dokázat, že jsme vyjednali maximum možného v dané chvíli. S investorem, který má (nejen) v ulici Na Florenci úspěšnou developerskou historii a který pomůže Praze zkultivovat část města, která to velmi potřebuje.

Autor: lum
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat