Hlavní město nemusí platit 43 milionů za licence k opencard | E15.cz

Hlavní město nemusí platit 43 milionů za licence k opencard

ČTK

Město Praha nemusí zaplatit 42,7 milionu korun a úroky za neoprávněné užívání licencí ke kartě opencard. Dnes o tom rozhodl pražský městský soud, který zamítl žalobu firmy Castlebar Invest na vydání bezdůvodného obohacení.

Rozsudek není pravomocný. Castlebar zastupuje zájmy firmy eMoneyServices (EMS), jež tvrdí, že od společnosti Haguess získala práva ke kartě. To, že EMS je vlastníkem práv, se však podle soudu nepodařilo prokázat.

Pražský městský soud se ve svém rozhodnutí nakonec vůbec věcně nezabýval tím, zda se Praha bezdůvodně obohatila, či nikoliv. Žalobu zamítl kvůli tzv. nedostatku aktivní legitimace - tedy kvůli tomu, že ji EMS, resp. Castlebar, neměla právo podat. "Nemám prokázáno, že by Haguess disponoval autorskými právy k systému opencard jako celku. Prostě nemám prokázáno, že by žalobce nebo jeho právní nástupce byli oprávněni namísto autora domáhat se nároku na vydání bezdůvodného obohacení," konstatovala soudkyně Jaroslava Lobotková.

Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon

Soudkyně upozornila, že Haguess převedla s platností od ledna 2008 veškerá autorská práva k opencard včetně výhradního oprávnění k užití softwaru na společnost Modeca. EMS nyní podle Lobotkové ve vztahu k svému vlastnictví práv neunesla důkazní břemeno.

Castlebar se proti verdiktu odvolá. Její právník Zdeněk Dvořák řekl, že kyperská offshorová firma Modeca vstoupila do projektu jako zahraniční investor v roce 2007, tedy rok poté, co už Praha začala uzavírat smlouvy s Haguessem. Majetková práva k opencard pro ČR prý Modeca později převedla zpět na EMS.

Právní zástupce Prahy Lukáš Duffek označil propletenec firem kolem opencard za velmi složitý. "Upozorňovali jsme i v jiných řízeních, že Haguess nebyl nositelem majetkových autorských práv," podotkl s tím, že dnešní rozhodnutí bude podle něj zásadní i pro výsledek dalších sporů o opencard.

Zátahy pražských celníků. Od ledna odhalili 301 nelegálních automatů

Castlebar tvrdí, že Praha neoprávněně čerpala licence, když využívala software nad původně stanovený počet karet. "Náš klient (EMS) Prahu opakovaně po dobu 2,5 roku vyzýval, aby počet licencí rozšířila dodatkem k jednotlivým licenčním smlouvám," podotkl u soudu Dvořák. Město podle něj výzvy ignorovalo, a proto EMS nezbylo nic jiného, než se na jaře roku 2014 obrátit na soud.

Až po podání žaloby prý město přistoupilo na jednání o rozšíření licence, k čemuž Prahu podle Dvořáka vedla i obava, že EMS systém zablokuje a město jej nebude moci využívat. V srpnu 2014 pak město podepsalo dodatky k licenčním smlouvám, přičemž se prý obě strany dohodly, že to nijak nesníží nároky EMS na vydání bezdůvodného obohacení. Žalobou firma požadovala vydat bezdůvodné obohacení podle autorského zákona, tedy dvojnásobek částky, která by byla v době neoprávněného nakládání s licencí obvyklá za její získání.

Castlebar Invest vede kvůli opencard několik dalších sporů, a to nejen s Prahou, ale i s jejím dopravním podnikem. Právník firmy nedávno u jiného soudu uvedl, že město i dopravce se řízení snaží záměrně protahovat, což žalovaní popírají. Dnes se role obrátily a ze záměrného prodlužování řízení firmu obvinil právník Prahy Duffek.

Magistrát chtěl kvůli kauze opencard po bývalém úředníkovi tři miliony. Soud nárok neuznal

Opencard pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS). Měla mít řadu funkcí, nakonec sloužila především jako tramvajenka. Současné vedení města projekt označilo za předražený a odmítlo v něm pokračovat. Uvádí, že karta vyšla na více než 1,74 miliard. Právník Castlebaru však tuto částku zpochybnil. "Praha vytvořila mediální obraz EMS a Haguess jako zlodějů," řekl. Podle něj EMS od města obdržela celkem 116 milionů a Haguess 275 milionů korun. Zdůraznil, že částky zahrnují vytvoření a obsluhu 1,2 milionu karet.

Kvůli prosazení opencard byl za porušení povinnosti při správě cizího majetku odsouzen ke 3,5 roku vězení bývalý šéf magistrátního IT odboru Ivan Seyček. Šéf hodnotící komise Jiří Chytil vyvázl s podmínkou, stejně jako manažeři dopravního podniku Tomáš Petana a Jan Suntych.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat