Event E15 Premium: Řízení Prahy připomíná tanker. Změna kurzu chvíli trvá, míní Krnáčová | E15.cz

Event E15 Premium: Řízení Prahy připomíná tanker. Změna kurzu chvíli trvá, míní Krnáčová

26. dubna 2017 • 11:17

Současnou situaci Prahy nejlépe popisuje slovo stagnace, uvedl na odborném setkání E15 Premium o výstavbě v hlavním městě generální ředitel FINEP Tomáš Pardubický. Podle něj to pramení hlavně z velmi nízkého počtu vydaných stavebních povolení. Primátorka Prahy Adriana Krnáčová kritiku odmítá s tím, že developery považuje za partnery. Diskuze E15 Premium s názvem Jak se staví nová Praha je součástí série akcí pořádaných u příležitosti vydávání stejnojmenných dvouměsíčníků.

 

Vedení Prahy Krnáčová připodobnila k řízení tankeru na moři – chvíli prý trvá, než plavidlo zpracuje pokyn ke změně kurzu. „Developery považuji za partnery, sama to město nepostavím,“ prohlásila Krnáčová. „Nikdo z vás si navíc nemůže stěžovat, že bych nebyla ochotná s vámi mluvit,“ obrátila se na zúčastněné.

Podle Krnáčové politická reprezentace často působí jako neochotná činit změny, to ale údajně tkví i ve vnitřních koaličních sporech. Současný stav bytové výstavby v hlavním si městě si však změny žádá, míní šéf Finepu Tomáš Pardubický. Minimálně za poslední tři roky se prý zásadně prohlubuje nesoulad mezi nabídkou a poptávkou bytů. Prodávají se hlavně „ležáky“ – byty s nepříliš ideálními proporcemi či v nežádaných lokalitách, upozornil developer. 

Setkání v rámci E15 Premium by mělo přispět k prohloubení veřejné debaty o této problematice a nalezení rámcové shody nad tím, jak situaci řešit. Zúčastněné přivítala generální ředitelka mediálního domu Czech News Center Libuše Šmuclerová. „Chtěli bychom, aby tato snídaně byla příležitostí k setkání odborníků a sdílení inspirace,“ uvedla Šmuclerová.

Developeři poprvé chystají nájemní bydlení

„Praha se svojí pasivitou při povolování nové výstavby připravuje o prostředky investorů, kteří míří obzvláště třeba do Bratislavy či Berlína,“ varoval developer Pardubický. Tento jev podle něj způsobuje újmu nejen stavbařům, ale také přidruženým oborům, které jsou na ně napojeny formou multiplikačního efektu.

Na kritiku kolem nedostatku bytů ovšem primátorka reagovala tím, že Praha je dlouhodobě třetím nejbezpečnějším městem v Evropě, které láká lidi. Tudíž lze předpokládat, že zde o byty stále bude vysoký zájem. Průměrné stáří bytů v Praze je nicméně přes 60 let a k plné obměně bytového fondu má dojít za 200 let. 

Řešení stávající situace Pardubický vidí ve velké vlně zjednodušení procesů ve stavebnictví a rozhodovacích postupů, na kterých je závislé. Město i stát by podle něj měly přijmout lhůty pro jednoznačná rozhodnutí, obzvláště v kontextu přehnaně aktivních občanských spolků, které i několik let blokují stavební projekty, jež jsou v souladu s rozvojovým plánem města.

Stávající legislativa je dědictvím „divokých“ devadesátých let, připomněla ale primátorka. Některé tehdejší subjekty se podle ní nechovaly standardně, a proto si „vykoledovaly“ patřičnou odpověď v podobě velmi otevřené občanské společnosti, vysvětlila Krnáčová svůj pohled na problematiku zdlouhavých řízení. 

Praha je unikátem ve světě i v tom, že její městské části nemají majetek, disponují jen částečnou subjektivitou, ale zároveň funguje 57 starostů, se kterými se magistrát musí umět domluvit, dodala primátorka. “Že jsme se ještě nedohádali, to je také světový unikát,“ míní Krnáčová.

Číňané chtěli zachránit i hokejovou Slavii. Vlastník stadionu odmítl

Hlavní město ale zdaleka netrápí jen nedostatek a ceny bytů. Podle odborné ankety společnosti Deloitte tvoří hlavní pilíř dalšího rozvoje Prahy infrastruktura. Radlická radiála, Pražský okruh – to jsou projekty, které by měly být urgentně dokončeny.

„Jde o projekty, na kterých se všichni shodují, že by měly být hotovy, ale stále nejsou,“ zdůraznil Petr Palička z Penta Investments. V Praze navíc podle něj stále chybí rozvinuté projekty sdílené mobility. Ty by mohly v mezičase před dokončením výše zmíněných obchvatů ulehčit dopravě ve městě. 

Praha rovněž postrádá železniční spojení s letištěm. "Ani okruh, ani spojení s letištěm nejsou pražské stavby, nýbrž státní. Nemohou být tedy pražskou prioritou. I přesto jsme v této otázce aktivní, suplujeme ŘSD a SŽDC," reagovala Krnáčová na diskusi týkající se významu infrastruktury.

Akce se konala při příležitosti vydání dalšího čísla magazínu E15 Premium. Jeho téma tentokrát zní Jak se staví nová Praha. Nahlédněte do magazínu prostřednictvím videa níže:

720p 480p 360p 240p
E15 Premium. Jak se staví nová Praha

Rozvoj města by nicméně měly usnadnit nejenom dopravní stavby, ale i trendy a mechanismy, jež nejsou vidět na první pohled. Jde zejména o lepší využívání informačních technologií. „Potřebujeme datovou platformu, v níž soustředíme data k řízení a plánování města,“ upřesnila Krnáčová s tím, že město se zároveň chce přizpůsobit trendu příklonu k takzvaným smart cities.

Informace, kde koupit a jak objednat další číslo E15 Premium najdete zde >>>


Primátorka zdůraznila, že "chytré technologie" neznamenají jen o nákup čidel a „hraček“, ale třeba testy nových systémů osvětlení. Zefektivnění nakládání s energiemi v budovách magistrátu je podle ní také „smart“, který sice občan nevidí, ale odráží se v nákladech magistrátu – úspory prostředků, které pak lze směrovat jinam.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!